Publicaties (selectie) / Publications (selection)
-Verhofstadt-Denève, L. (1980). Adoleszenzkrisen und soziale Integration im fruhen
Erwachsenenalter. Ein psycho dialektischer Ansatz mit klinischen Implikationen. Praxis
der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. Zeitschrift fur analytische Kinder
und Jugendpsychologie, Psychotherapie, Psychagogik und Familientherapie in Praxis
und Forschung, 29 (8), 278-285.
-Verhofstadt-Denève, L. (1988a). Persoon, Ontwikkeling en Psychodrama. Een existentieel
dialectische visie. Leuven, Amersfoort: Acco, 268 pp.
-Verhofstadt-Denève, L. (1988b). The Phenomenal Dialectic Personality Model. A frame
of Reference for the Psychodramatist. Journal of Group Psychotherapy Psychodrama
& Sociometry, 41 (1), 3 20.
-Verhofstadt-Denève, L. Schittekatte, M. & Braet, C. (1990). Van Adolescentie naar
Jonge Volwassenheid. Een follow-up onderzoek vanuit een dialectische visie. Nederlands
tijdschrift voor de psychologie en haar grensgebieden, 45, 259-269.
-Verhofstadt-Denève, L. & Schittekatte, M. (1992). Different pathways of sexual permissiveness
during adolescence and later psychosocial development. A follow-up study over eight
years. International Journal of Psychology, 27, 205.
-Verhofstadt-Denève, L., Schittekatte, M. & Braet,C. (1993). From adolescence to
young adulthood. A follow-up survey over eight years on psycho-social development.
International Journal of Adolescent Medicine and Health, 6, (1), 37-58.
-Verhofstadt-Denève, L. & Schittekatte, M. (1993). Sexual standards and behavior
during adolescence and psychosocial development in young adulthood. International
Journal of Adolescent Medicine and Health, 6 (2), 113-136.
-Verhofstadt-Denève, L., Schittekatte, M., & Braet, C. (1994). Conflict experience
and opposition in the transition from adolescence into young adulthood. Swiss Journal
of Psychology, 54 (4), 1994, 220-229.
-Verhofstadt-Denève, L. (1995). How to work with Dreams in Psychodrama: Developmental
Therapy from an Existential-Dialectical Viewpoint. International Journal of Group
Psychotherapy, 45 (3), 405-435.
-Verhofstadt-Denève, L. (1996). Werken met dromen in psychodrama: Een ontwikkelingsgericht
existentieel dialectisch denkkader, geïllustreerd bij een groep adolescenten. Tijdschrift
voor Psychotherapie, 22 (1), 20-37.
-Verhofstadt-Denève L. Kienhorst, I., Braet, C. (Eds.) (1997) Health and Conflict
in Adolescence. International Journal of Adolescent Medicine and Health (special
issue).9 (2), 69-164.
-Verhofstadt-Denève, L. (1997). Using conflict in a developmental therapeutic model.
International Journal of Adolescent Medicine and Health.9 (2), 151-164.
-Braet, C. & Verhofstadt-Denève, L., (1998). Developmental Psychopathology. In A.
Demetriou, W. Doise & C.F.M. van Lieshout (Eds.). Life-span Developmental Psychology.
New York: Wiley.(pp. 447-499).
- Verhofstadt-Denève, L. (1998). Adolescentiepsychologie. Leuven/ Apeldoorn: Garant.
Volledig herwerkte uitgave.
-Verhofstadt-Denève, L. & Schittekatte, M. (1999). Adolescenten, 15 jaar later...
Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie en haar Grensgebieden. 54, pp. 13-30.
-Verhofstadt-Denève, L. (1999). Psychodrama with University Students in Clinical
Psychology: Theory, Action and Evaluation. In P. Fontaine (Ed.), Psychodrama Training.
A European View. Leuven: Federation of European Psychodrama Training Organisations
(FEPTO).
- Verhofstadt-Denève, L. (1999). Action- and Drama-Techniques with Adolescent Victims
of Violence. A Developmental Therapeutic Model. International Journal of Adolescent
Medicine and Health. 11, 351-367.
-Verhofstadt-Denève, L. (2000a). Theory and Practice of Action and Drama Techniques.
Developmental Psychotherapy from an Existential-Dialectical Viewpoint. London: Jessica
Kingsley Publishers. 352 pp.
-Verhofstadt-Denève, L. (2000b). Ontwikkelingspsychologie en Psychodrama: een inspirerende
ontmoeting. Kind en Adolescent, 21 (1), 32-35.
-Verhofstadt-Denève, L. (2001a). Psychodrama. Handboek Integratieve Psychotherapie.
IV 2. 3-1, pp. 65-92.
-Verhofstadt-Denève, L. (2001b). Actie met het Fenomenologisch - Dialectisch Persoonsmodel:
Constructief werken met conflictbelevingen van de cliënt. Tijdschrift Cliëntgerichte
Psychotherapie,39, 97-114.
- Verhofstadt-Denève, L. (2001c). The "Magic Shop" Technique in Psychodrama: An Existential-Dialectical
View. The International Journal of Action Methods, 53, 3-15.
-Verhofstadt-Denève, L. (2001d). "Affective processes in a Multivoiced Self in Action".
In H. Bosma & S. Kunnen (Eds.), Identity and Emotions: A Self-Organizational Perspective
(pp. 141-150). Cambridge: Cambridge University Press.
- Verhofstadt-Denève, L. (2001f). Hoe werkt de "Toverwinkel" in Psychodrama? Een
ontwikkelingsgerichte existentieel-dialectische visie. Tijdschrift voor Psychotherapie,
27, 263-277.
-Verhofstadt-Denève, L. (2003a). The psychodramatical "social atom method": Dialogical
self in dialectical action. Journal of Constructivist Psychology, 16, 183-212.
-Verhofstadt-Denève, L. (2003b). Der Schritt ins persönliche Universum. Modell einer
entwicklungsorientierten Psychotherapie mit Aktions- und Dramentechniken. Zeitschrift
für Psychodrama und Soziometrie. 2, 359-369.
-Verhofstadt-Denève, L., Schittekatte, M. & Van Leeuwen, K. (2003). Gender differences
in developmental pathways on self-evaluation from adolescence into adulthood: The
Flanders Longitudinal Study. International Journal of Adolescent Medicine and Health.
15(2),139-152 .
-Verhofstadt-Denève, L., Vijt, A. & Van Geert, P. (2003). Handboek voor Ontwikkelingspsychologie.
Grondslagen en theorieën. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Vijfde volledig herwerkte
oplage.
-Van Impe, A., Verhofstadt-Denève, L. (2004a). Jong zijn en ziek zijn: werken met
psychodrama. In: Pool, G., Heuvel, F., Ranchor, A.V. & Sanderman, R. (red.), Handboek
psychologische interventies bij chronisch-somatische aandoeningen.(pp. 278-298) Assen:
Van Gorcum.
-Verhofstadt-Denève, L.; Dillen, L.; Helskens, D.; Siongers, M. (2004b). The psychodramatical
"social atom method" with children: A developing dialogical self in dialectic action
(pp. 152-170). In: Hermans,H. & Dimaggio, G.: The Dialogical Self in Psychotherapy.
Hove East Sussex/ New York: Brunner - Routledge. Bestand: John _2004_.pdf
-Verhofstadt-Denève, L. (2007b). Existential-dialectical Psychodrama: The Theory
behind Practice. In: C. Baim, J. Burmeister & M. Maciel (Eds.), Psychodrama. Advances
in Theory and Practice (pp.111-126). New York: Brunner/Routledge.
-Dillen,L., Jespers,M. & Verhofstadt-Denève (2007). Het actiesociogram als methode
voor assessment van hechtingsbelevingen bij kinderen. Tijdschrift voor Psychotherapie,
33, 171-196.
Verhofstadt-Denève, L. & Verhofstadt, M. (2007). Psychodrama with the ‘Children’s
Psychodrama-Puppets Kit’. Forum. Journal of the International Association of Group
Psychotherapy. 2, 95-112.
-Verhofstadt-Denève, L. & Verhofstadt, M. (2008a). Psychodrama with Children. A Phenomenological-Dialectical
View. In: P. Fontaine (Ed.), Psychodrama: Studies and Applications. 199-218. Leuven:
Fontaine.
-Helskens,D., Dillen,L., Siongers, M., & Verhofstadt-Denève, L. (2007).Psychodrama
binnen ontwikkelingsgerichte kinderpsychotherapie.
Theoretische fundering en praktische toepassing. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Kinderpsychiatrie en Klinische Kinderpsychologie , 32, 108-126.
-Dillen, L., Siongers, M., Helskens, D., & Verhofstadt-Denève, L. (2009). When puppets
speak: Dialectical psychodrama within developmental child psychotherapy. Journal
of Constructivist Psychology. 22, 55-82.
-Verhofstadt-Denève, L.; Dillen,L.; Helskens,D. & Siongers, M. (2009). Het "psychodramatisch
actiesociogram" met kinderen vanuit een ontwikkelingsgerichte psychotherapie. Tijdschrift
cliëntgerichte Psychotherapie. 47, 187-209.
-Vande Walle, S & Verhofstadt-Denève, L. (2010). Psychodrama bij kleuters tussen
drie en zes jaar: Het Poppenhuis, een actiegericht speltherapeutisch protocol.
Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie.
35 (4), 118-127.
-Verhofstadt-Denève, L. (2012a). Psychodrama: From a Dialogical Self Theory to a
Self in Dialogical Action. In: H.J.M. Hermans & T. Gieser (Eds.), Handbook on the
Dialogical Self (pp. 133-150). Cambridge: Cambridge University Press.
-Verhofstadt-Denève, L. (2012b). Subgroup Conflicts?
Try the psychodramatic “Double Triad Method”. Inter- national Journal of Group Psychotherapy.62
(4), 253-281.
-Verhofstadt-Denève, L. & Verhofstadt, M. (2014). Poppenspel kan onveilig hechtingspatroon
doorbreken. Vroeg. Vakblad over vroegtijdige onderkenning en integrale vroeghulp
bij ontwikkelingsstoornissen.
31(dec.), 9-11.
-Verhofstadt-Denève, L. (2017). A Psychodrama Strategy for Conflictual Interpersonal
Relationships: Theory and Practice. International Journal of Psychotherapy. A Special
issue on Psychodrama Psychotherapy. 21,2,26-41.
-Verhofstadt-Denève, L. (2021). De simultane actie-observatie strategie. Een psychodrama-gerelateerde
methodiek voor dyadische conflictrelaties. Tijdschrift Persoonsgerichte Experiëntiële
Psychotherapie. 59, 232-245.
- Verhofstadt-Denève, L. Akkersdijk, N.; Salomé, A.; Schittekatte, M. & Oechies,
C. (2022). SA-OS, A Psychodrama-based Strategy to improve Interpersonal Relationships:
An Exploratory Study on Theory, Practice and Effectiveness. Zeitschrift fûr Psychodrama
und Soziometrie & Journal on Psychodrama. Special edition on Psychodrama Theory,
Practice, Training and Research, from an international and FEPTO perspective.
See here: On Line Publication (ZPS 2022)
Verhofstadt-Denève, L. (2007) Zelfreflectie en persoonsontwikkeling. Een handboek
voor ontwikkelingsgerichte psychotherapie. Leuven, Voorburg: Acco., 384 pp.
Uitverkocht, maar alsnog bij de auteur te verkrijgen(25€) Leni.Deneve@UGent.be
Verhofstadt-Denève, L. (2000). Theory and Practice of Action and Drama Techniques.
Developmental Psychotherapy from an Existential-Dialectical Viewpoint.
London: Jessica Kingsley Publishers. 352 pp.
Verhofstadt-Denève, L. (1998). Adolescentiepsychologie. Leuven/ Apeldoorn: Garant.
Volledig herwerkte uitgave.
Verhofstadt-Denève, L., Vijt, A. & Van Geert, P. (2003). Handboek Ontwikkelingspsychologie.
Grondslagen en theorieën.
Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Vijfde volledig herwerkte oplage.