EENJARIGE BASISOPLEIDING
IN DE
EXPERIËNTIËLE EN ONTWIKKELINGSGERICHTE
Kinder-
(Incl. Aanmeldingsformulier 2021-
Start: 13 oktober 2021
Erkend voor tegemoetkoming via
KMO portefeuille
Kwaliteitsregistratie voor dienstverleners binnen Werk en Sociale Economie
Registratienummer:ODB-
Deze praktijkgerichte basisopleiding wordt inhoudelijk gecoördineerd door
em. Prof. Leni Verhofstadt-
binnen de School of Experiential-
Email: Leni.Deneve@UGent.be Tel. ++32(0)475 46 30 06 Fax. ++32(0)9 232 58 25
in samenwerking met Moira Verhofstadt (Centrum voor Psychodrama & Psychotherapie)
Email: Moira.Verhofstadt@gmail.com Tel. ++32(0)486 17 85 61
Studenten opleidingscyclus 2020-
●DOELGROEP
Houders van het diploma van
(1) licentiaat/masters (of op ogenblik van de opleiding in laatste jaar) psychologie, (ortho)pedagogiek;
(2) psychiatrie (of psychiaters in opleiding);
(3) hoger onderwijs; bachelor (gezondheids-
die ervaringsgericht willen kennismaken met experiëntiële en creatief-
Werkervaring is aangeraden, doch niet vereist.
●FINALITEIT
-
-
-
●EVALUATIE
Het eindcertificaat wordt verleend aan studenten die de 11 workshops (georganiseerd
in twee modules) meevolgden en een werkstuk, omvattende een synthese, persoonlijke
reflectie en integratie van het theoretisch kader, met goed gevolg afwerkten (circa
25 pag.). Module 1 en 2 omvatten resp. vijf (in okt.-
●PROGRAMMA & DOCENTEN
(Cyclus 2021-
-
(5 Workshops).
-
M O D U L E 1 (2021)
♦ Leni Verhofstadt-
em. Hoogleraar Universiteit Gent, Vakgebied Theoretische en Klinische Ontwikkelingspsychologie;
Internationaal erkend psychodramatrainer (TEP); Houder van “The European Certificate
of Psychotherapy”; Stichter van de School of Experiential-
Thema: Algemene theoretische en methodologische omkadering :
1. Theoretisch kader: Het Fenomenologisch-
een Experiëntiële Ontwikkelingsgerichte psychotherapie
3. Methode: actie-
4. Conflictbeleving in actie
5. Vergelijking individuele therapie en groepstherapie
6. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Willy Colin (27-
Werkend lid en erkend supervisor van de Vlaamse Vereniging voor Cliëntgericht-
Thema: Cliëntgerichte psychotherapie met adolescenten
1. Cliëntgericht paradigma
1.1 Drie basisconcepten
1.2 Gesprekstherapeutische technieken/vaardigheden
1.3 Parafraseren (actief luisteren) naderbij bekeken
2. Werken met adolescenten
2.1. Praktijk
2.2. Kenmerken van de adolescent die een gesprek moeilijk maken
3. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Anneke Broertjes (17-
Orthopedagoog; leerkracht speciaal onderwijs in een Basisschool in Noord Holland;
speltherapeut; erkend focusingtrainer. Geregistreerd supervisor en docent aan de,
IN Holland, post-
Thema: Inleiding in het focusingproces bij kinderen
1. Theorie van Gendlin
1.1 Focusing ≠ relaxatie
1.2 Focusing ≠ fysische ervaringen die te maken hebben met het
lichaam zoals het nu is
2. Toepassing/doel van focussen
3. Focussen met kinderen
4. Oefeningen en persoonlijke beleving
5. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Tine Maeyens (08-
Klinisch psycholoog, houder van het diploma "Specialisatie-
Thema: Ontwikkelingspsychologie als basis voor een Experiëntiële Ontwikkelingsgerichte kinderpsychotherapie
1. Normale ontwikkeling + link naar therapie
2. Het verloop van een therapie…
2.1 Telefonische aanmelding
2.2 Gesprek met kind alleen
2.3 Gesprek met de ouders zonder het kind
2.4 Evaluatie na eerste gesprekken
2.5 Therapie wordt opgestart… enkele belangrijke regels voor de therapeut
3. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Moira Verhofstadt (15-
Internationaal erkend als "Certified Practitioner Psychodrama" (CP); Houder van “The
European Certificate of Psychotherapy; Stichter van het Centrum voor Psychodrama
en Psychotherapie; Lid van de Nederlands-
Thema: Praktische inleiding in het aanwenden van ontwikkelingsgerichte actie-
1. Didactische psychodrama-
2. Introductie-
3. Ervarend leren: praktische oefeningen in subgroepen (onder supervisie)
4. Praktische vergelijking individuele therapie en groepstherapie
5. Bespreking van de dag en conclusie
M O D U L E 2 (2022)
♦ Moira Verhofstadt (12-
Thema: Praktische inleiding in het aanwenden van ontwikkelingsgerichte actie-
1. Didactische psychodrama-
2. Introductie-
3. Ervarend leren: praktische oefeningen in subgroepen (onder supervisie)
4. Praktische vergelijking individuele therapie en groepstherapie
5. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Lut Celie (26-
Werkt als Integratief Psychotherapeut met kinderen, jongeren en volwassenen in het
therapiecentrum De Bleekweide. Coördianator van het Bleekweideteam. Als trainingsdocent
verbonden aan de Academie voor Integratieve en Humanistische Psychologie en Psychotherapie
(AIHP). Lid van de Belgisch-
Thema: Therapeutische begeleiding van kinderen en jongeren bij echtscheidingsproblemen
1. Algemene duiding/Theorie: voormiddag
1.1 Mogelijke impact van een scheiding op het kind, jongere
1.2 Ontwikkelingsfase versus moment van de scheiding
1.3 Het loyaliteitsprincipe: existentiële en verworven, verticale, horizontale en gespleten
loyaliteit
1.4 Het belang van het ouderschap: betrouwbaar vader-
1.5 Verliestaken van Worden en het duale Procesmodel toegepast in een therapiesetting bij
kinderen en jongeren na een scheiding
1.6 Reflecties en conclusies op recent wetenschappelijk onderzoek gebundeld in boek
‘Scheiden in meervoud’.
2. Inoefenen van werkmethodieken: namiddag
2.1 De vertelmethodiek (het kind heeft recht op het èchte verhaal) adhv de vertelkoffer: gebruik makend van praatpapieren, poppetjes en ander symbool communicatief materiaal wordt de realiteit van de scheiding binnengebracht op een ervaringsgerichte manier.
2.2 Film: Julie (uit De Bleekweide reeks), aan de slag met ‘schuldgevoelens’ vh kind en een ‘scheidingsritueel’ door het kind zelf bedacht.
2.3 Oefenen van een adviesgesprek (voor, tijdens of na scheiding) met de ouders of bredere context van het kind/jongere vanuit een casus (door studenten aangebracht).
3.Bespreking van de dag en conclusie
♦ Lut Célie (02-
Thema: De kindertaal van rouw in een therapeutische setting
1. ‘Anders’ kijken en luisteren naar rouw van kinderen en jongeren.
1.1 Kijken met een dubbele bril
1.2 Het emotionele vat
2. Het belang van het basisnest en de bredere context (vanuit systemisch perspectief).
2.1 Het basisnest (verbinding en hechting)
2.2 Dedecteren van introjecten en vlucht-
heen (intergenerationele ballast).
3.Wat is specifiek voor kinderen en jongeren in het omgaan met rouw en emotionele pijn!
4.Van gewone verliesreactie naar signaalgedrag.
4.1 Hoe herkennen we ‘gewone’ verliesreacties?
4.1 Hoe toont signaalgedrag (onverwerkte rouw) zich? + casus
5.Algemene theoretische kaders en duiding betreffende ‘rouw’.
5.1 Leeftijd en doodsconcept
5.2 Hoe omgaan met vragen over de dood
5.3 Het Duale Procesmodel
5.4 Rouwtaken van WORDEN + ervaringsgerichte oefening.
6.De kinder/pubertaal van rouw
6.1 Exposure behandeling (taal geven aan binnenwerelden) Symboolcommunicatieve-
creatieve taal van rouw
6.2 Verschillende methodieken en het leren gebruiken van materialen om uiting te geve
aan rouw en/of emotionele pijn van kinderen/jongeren
7.Bespreking van de dag en conclusie
♦ Jella Govaerts (23 02 22)
Klinisch orthopedagoog; Kinder-
Thema: Mentaliseren in ouderbegeleiding
1. Omschrijving van “Mentaliseren”
2. Belang?
3. Hoe toepassen?
4. Praktische oefening
We oefenen hoe je vanaf het eerste contact een mentaliserende houding kan aannemen
als therapeut en hoe je tijdens de exploratiefase, het adviesgesprek en ouderbegeleiding
mentaliseren bij ouders kan bevorderen.
♦ Olivier Givron (09-
Klinisch orthopedagoog; Kinder-
Thema: Inleiding in het werken met kinderen met een ontwikkelingsstoornis
1. De sociaal-
2. De ontwikkelingsstoornis of waar loopt het fout?
3. Het stimuleren van ontwikkeling via spel:
3.1 Oefenen in het herstellen van contact
3.2 Oefenen in het stimuleren van wederkerigheid
3.3 Het belang van regulatie
4. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Leni Verhofstadt-
Thema: Speelse actiegerichte methodieken met kinderen & opleidingsafsluiting
1. De magische winkel: Fictie en realiteit; humor en ernst in psychotherapie met kinderen
2. Een kindgerichte actie-
3. Groepsafscheid en toekomstplannen
4. Algemene opleidingsevaluatie en conclusie
● WERKVORM
De leergangen worden ingericht in de vorm van praktische ervaringsgerichte workshops waarbij theorie en praktijk zeer nauw bij elkaar aansluiten. Er wordt steeds gewerkt binnen een beveiligende niet confronterende sfeer met mogelijkheid tot actieve inbreng van de deelnemers.
● CURSUSMATERIAAL
Verplichte handboeken:
-
-
gerichte psychotherapie. Leuven/Amersfoort of Voorburg: Acco 2007. Dit boek kan op de eerste workshop worden aangeschaft aan studentenprijs: 20€ .
Capita selecta in relatie tot de behandelde thema's: theoretische achtergrond, gehanteerde methoden
en technieken, empirische ondersteuning (worden gratis, in digitale vorm, aan de studenten bezorgd).
●TIJDSTIP, LOCATIE, ORGANISATIE
De 11 workshops van elk 6u worden gegeven in twee modules; op woensdag van 9.30u tot 16.45u.
Module 1: Vijf workshops: TOTAAL: 30u
Module 2: Zes workshops: TOTAAL: 36u
Alg. TOTAAL: 66u contactonderwijs; exacte data volgen nog onder PROGRAMMA EN DOCENTEN
Alle sessies gaan door te Gent: Groot Begijnhof 16, 9040 Sint Amandsberg (bij Gent)
● OPLEIDINGSKOSTEN
1e en 2de module resp. 730€ en 876€ (kan in schijven worden vergoed; zie info onder Rubriek “Inschrijving”);
Verminderde prijs voor masters-
1e en 2de module, verminderd tarief resp. 665€ en 799€.
Inclusief:11 interactieve workshops door gespecialiseerde docenten in een zeer verzorgde,
gezellige locatie, voorzien van degelijke didactische ondersteuning; bijhorende teksten,
handouts, beoordeling eindwerk , certificaat; Koffie/thee met versnapering en broodjeslunch;
proclamatie-
Exclusief: 2 handboeken, verplaatsingsvergoedingen en eventueel bijkomende onvoorziene kosten.
Buiten de tegemoetkoming door de SE-
● OVERHEIDSTEGEMOETKOMINGEN
De School of Experiential-
▪ KMO-
De KMO-
indien je verbonden bent aan een KMO, kan je een belangrijke tegemoetkoming krijgen (tot 30%) voor je “opleidingskosten” (omschrijving zie hoger) via de Vlaamse Overheid.
In tegenstelling tot het bekomen van OC (cf infra) vereist een KMO-
Een vergoedingscombinatie via KMO-
TIP: Informeer zo snel mogelijk of je voor een KMO-
INFO zie: www.KMOportefeuille.be (klik op "Hoe registreren en aanmelden") of bel
naar het gratis telefoon-
▪ Opleidingscheques (OC)
Je kan OC aanvragen na het verkrijgen van een attest (via een, weliswaar vrij eenvoudige,
loopbaanbegeleiding) waarin de Eenjarige Basisopleiding in de Experiëntiële & Ontwikkelingsgerichte
Kinder-
TIP: Indien je denkt dat je voor OC in aanmerking komt (en niet voor KMO-
INFO POP zie: website www.vlaanderen.be/opleidingscheques-
0800 30 700.
TIP: Hetzelfde POP-
▪ Vlaams Opleidingsverlof (VOV) vervangt het vroegere Betaald Educatief Verlof (BEV)
Een VOV-
VOV kan wel eventueel gecombineerd worden met KMO-
Belangrijke opmerking: de vrij eenvoudige, loopbaanbegeleiding met POP is (zoals voor de opleidingscheques) noodzakelijk om voor deze basisopleiding een VOV tegemoetkoming te krijgen).
●INSCHRIJVING (2021-
Om in te schrijven stuur het (volledig ingevuld) aanmeldingsformulier op, samen met een kopie
van jouw diploma (of desnoods een getuigschrift/puntenbriefje van je laatste masters-
Je zal dan na ong. een week bericht krijgen of je voldoet aan de basisvoorwaarden, en zo ja, een betalingsformulier ontvangen. Na storting van een voorschot (200€), is jouw deelname verzekerd. Rest opleidingskosten 1e module, en voorschot voor Module 2 (200€), te vergoeden voor 1 sept. Rest opleidingskosten 2e module te vergoeden voor 31 december.
BELANGRIJKE OPMERKING: Ben je geïnteresseerd en voldoe je aan de opleidingsvoorwaarden
(Zie hoger onder “Doelgroep”) dan is het zeer aangeraden zo snel mogelijk het aanmeldingsformulier
in te sturen, daar het aantal deelnemers beperkt is. Is de opleiding reeds volzet
dan ontvang je info over alternatieve mogelijkheden met tevens voorrang voor de
eerstvolgende cyclus academiejaar (2022-
AANMELDINGSFORMULIER
(Opleidingscyclus 2021-
Hierbij stel ik mij kandidaat tot deelname aan de
Basisopleiding in de
Experiëntiële
en Ontwikkelingsgerichte Kinder-
ingericht
door het IE-
Start: 13/10/21
Kostprijs: 1603€
(Info
zie website: www.VerhofstadtDeneve.be)
(Indien handschrift, ev. in hoofdletters invullen a.u.b.)
JOUW NAAM:.....................................VOORNAAM:..........................GEBOORTEDATUM....../....../19....
RIJKSREGISTERNR. ………………………….
EINDDIPLOMA:................................................................................................................
AFGESTUDEERD IN HET JAAR: .......... INSTELLING...................................................................
LAATSTE JAAR MASTER: JA/NEEN(1) indien Ja: Richting:………………………………………..
PSYCHIATER (IN OPLEIDING): JA/NEEN(1) indien ja: Richting:……………………………………..
THUISADRES: ..................................................................................................................
TEL:........................E-
WERKADRES (ev.):....................................................................................................................
TEL………………………......E-
ACTUELE WERKSETTING (indien je werkt: korte omschrijving; incl. timing): ..................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
OMSCHRIJF KORT JOUW MOTIVATIE TOT DEELNAME AAN DEZE OPLEIDING: ..................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
IK VERMOED IN AANMERKING TE KOMEN VOOR KMO-
INDIEN JA: op grond van(1):
-
-
-
-
Ik denk er aan om een eenvoudige LOOPBAANBEGELEIDING te volgen met een persoonlijk
ontwikkelingsplan (POP-
met vermelding van de
JA/NEEN(1) (INFO
zie: pop.pdf (vdab.be)
Zo JA; voor het tevens kunnen bekomen van(1):
Vlaams Opleidingsverlof (VOV) (info: Vl. Overheid: tel 1700)
Opleidingscheques
(OCH) (info: Vl. Overheid: tel 1700)
Graag een rekeningnr. Voor latere mogelijkheid
tot vlotte terugbetaling van ev. Voorschotten…
IBAN: BE . . . . . . . . . . . . . .
Naam van de houder: ………………………………………..
EV. VRAGEN/OPMERKINGEN: .....................................................................................
.....................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
Datum: . ./. . /2021 Handtekening (naam)
Gelieve dit aanmeldingsformulier te mailen naar: Leni.Deneve@UGent.be en moira.verhofstadt@gmail.com
samen met een copie van jouw identiteitskaart en diploma (of een getuigschrift/puntenbriefje
van je laatste, masters-
OF
School of Experiential-
Bergwegel 74, B-
Je zal snel antwoord ontvangen of je voldoet aan de deelname-
Bij goedkeuring kan je dan nog steeds beslissen of je effectief wenst deel te nemen.
(1) Gelieve het juiste te onderstrepen en in te vullen
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••