ONTWIKKELINGSGERICHTE en EXPERIËNTIËLE
Jaaropleiding voor Kinderen en Jongeren
Inzetbaar bij Psychotherapie, Begeleiding en Counseling
Alle recente info over:
Inhoud, Timing, Kosten, Docenten, Locatie en Inschrijvingsformulier
2023-
Zie
www.opleiding-
Deze praktijkgerichte basisopleiding wordt inhoudelijk gecoördineerd door
em. Prof. Leni Verhofstadt-
binnen de School of Experiential-
Email: Leni.Deneve@UGent.be
in samenwerking met Moira Verhofstadt (Centrum voor Psychodrama & Psychotherapie)
Email: Moira.Verhofstadt@gmail.com Tel. ++32(0)486 17 85 61
Studenten opleidingscyclus 2020-
●DOELGROEP
Houders van het diploma van
(1) licentiaat/masters (of in laatste jaar) psychologie, (ortho)pedagogiek;
(2) psychiatrie (of psychiaters in opleiding);
(3) hoger onderwijs; bachelor of laatste jaar (gezondheids-
die ervaringsgericht willen kennismaken met experiëntiële en creatief-
Werkervaring is aangeraden, doch niet vereist.
●FINALITEIT
-
-
-
●PROGRAMMA & DOCENTEN
1e T R I M ES T E R
♦ Leni Verhofstadt-
em. Hoogleraar Universiteit Gent, Vakgebied Theoretische en Klinische Ontwikkelingspsychologie;
Internationaal erkend psychodramatrainer (TEP); Houder van “The European Certificate
of Psychotherapy”; Stichter van de School of Experiential-
Thema: Algemene theoretische en methodologische omkadering :
1. Theoretisch kader: Het Fenomenologisch-
een Experiëntiële Ontwikkelingsgerichte psychotherapie
3. Methode: actie-
4. Conflictbeleving in actie
5. Vergelijking individuele therapie en groepstherapie
6. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Willy Colin
Werkend lid en erkend supervisor van de Vlaamse Vereniging voor Cliëntgericht-
Thema: Cliëntgerichte psychotherapie met adolescenten
1. Cliëntgericht paradigma
1.1 Drie basisconcepten
1.2 Gesprekstherapeutische technieken/vaardigheden
1.3 Parafraseren (actief luisteren) naderbij bekeken
2. Werken met adolescenten
2.1. Praktijk
2.2. Kenmerken van de adolescent die een gesprek moeilijk maken
3. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Anneke Broertjes
Orthopedagoog; leerkracht speciaal onderwijs in een Basisschool in Noord Holland;
speltherapeut; erkend focusingtrainer. Geregistreerd supervisor en docent aan de,
IN Holland, post-
Thema: Inleiding in het focusingproces bij kinderen
1. Theorie van Gendlin
1.1 Focusing ≠ relaxatie
1.2 Focusing ≠ fysische ervaringen die te maken hebben met het
lichaam zoals het nu is
2. Toepassing/doel van focussen
3. Focussen met kinderen
4. Oefeningen en persoonlijke beleving
5. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Tine Maeyens
Klinisch psycholoog, houder van het diploma "Specialisatie-
Thema: Ontwikkelingspsychologie als basis voor een Experiëntiële Ontwikkelingsgerichte kinderpsychotherapie
1. Normale ontwikkeling + link naar therapie
2. Het verloop van een therapie…
2.1 Telefonische aanmelding
2.2 Gesprek met kind alleen
2.3 Gesprek met de ouders zonder het kind
2.4 Evaluatie na eerste gesprekken
2.5 Therapie wordt opgestart… enkele belangrijke regels voor de therapeut
3. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Moira Verhofstadt
Internationaal erkend als "Certified Practitioner Psychodrama" (CP); Houder van “The
European Certificate of Psychotherapy; Stichter van het Centrum voor Psychodrama
en Psychotherapie; Lid van de Nederlands-
Thema: Praktische inleiding in het aanwenden van ontwikkelingsgerichte actie-
1. Didactische psychodrama-
2. Introductie-
3. Ervarend leren: praktische oefeningen in subgroepen (onder supervisie)
4. Praktische vergelijking individuele therapie en groepstherapie
5. Bespreking van de dag en conclusie
2e T R I M ES T E R
♦ Moira Verhofstadt
Thema: Praktische inleiding in het aanwenden van ontwikkelingsgerichte actie-
1. Didactische psychodrama-
2. Introductie-
3. Ervarend leren: praktische oefeningen in subgroepen (onder supervisie)
4. Praktische vergelijking individuele therapie en groepstherapie
5. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Lut Celie
Werkt als Integratief Psychotherapeut met kinderen, jongeren en volwassenen in het
therapiecentrum De Bleekweide. Coördianator van het Bleekweideteam. Als trainingsdocent
verbonden aan de Academie voor Integratieve en Humanistische Psychologie en Psychotherapie
(AIHP). Lid van de Belgisch-
Thema: Therapeutische begeleiding van kinderen en jongeren bij echtscheidingsproblemen
1. Algemene duiding/Theorie: voormiddag
1.1 Mogelijke impact van een scheiding op het kind, jongere
1.2 Ontwikkelingsfase versus moment van de scheiding
1.3 Het loyaliteitsprincipe: existentiële en verworven, verticale, horizontale en gespleten
loyaliteit
1.4 Het belang van het ouderschap: betrouwbaar vader-
1.5 Verliestaken van Worden en het duale Procesmodel toegepast in een therapiesetting bij
kinderen en jongeren na een scheiding
1.6 Reflecties en conclusies op recent wetenschappelijk onderzoek gebundeld in boek
‘Scheiden in meervoud’.
2. Inoefenen van werkmethodieken: namiddag
2.1 De vertelmethodiek (het kind heeft recht op het èchte verhaal) adhv de vertelkoffer: gebruik makend van praatpapieren, poppetjes en ander symbool communicatief materiaal wordt de realiteit van de scheiding binnengebracht op een ervaringsgerichte manier.
2.2 Film: Julie (uit De Bleekweide reeks), aan de slag met ‘schuldgevoelens’ vh kind en een ‘scheidingsritueel’ door het kind zelf bedacht.
2.3 Oefenen van een adviesgesprek (voor, tijdens of na scheiding) met de ouders of bredere context van het kind/jongere vanuit een casus (door studenten aangebracht).
3.Bespreking van de dag en conclusie
♦ Lut Célie
Thema: De kindertaal van rouw in een therapeutische setting
1. ‘Anders’ kijken en luisteren naar rouw van kinderen en jongeren.
1.1 Kijken met een dubbele bril
1.2 Het emotionele vat
2. Het belang van het basisnest en de bredere context (vanuit systemisch perspectief).
2.1 Het basisnest (verbinding en hechting)
2.2 Dedecteren van introjecten en vlucht-
heen (intergenerationele ballast).
3.Wat is specifiek voor kinderen en jongeren in het omgaan met rouw en emotionele pijn!
4.Van gewone verliesreactie naar signaalgedrag.
4.1 Hoe herkennen we ‘gewone’ verliesreacties?
4.1 Hoe toont signaalgedrag (onverwerkte rouw) zich? + casus
5.Algemene theoretische kaders en duiding betreffende ‘rouw’.
5.1 Leeftijd en doodsconcept
5.2 Hoe omgaan met vragen over de dood
5.3 Het Duale Procesmodel
5.4 Rouwtaken van WORDEN + ervaringsgerichte oefening.
6.De kinder/pubertaal van rouw
6.1 Exposure behandeling (taal geven aan binnenwerelden) Symboolcommunicatieve-
creatieve taal van rouw
6.2 Verschillende methodieken en het leren gebruiken van materialen om uiting te geve
aan rouw en/of emotionele pijn van kinderen/jongeren
7.Bespreking van de dag en conclusie
♦ Jella Govaerts
Klinisch orthopedagoog; Kinder-
Thema: Mentaliseren in ouderbegeleiding
1. Omschrijving van “Mentaliseren”
2. Belang?
3. Hoe toepassen?
4. Praktische oefening
We oefenen hoe je vanaf het eerste contact een mentaliserende houding kan aannemen
als therapeut en hoe je tijdens de exploratiefase, het adviesgesprek en ouderbegeleiding
mentaliseren bij ouders kan bevorderen.
♦ Olivier Givron
Klinisch orthopedagoog; Kinder-
Thema: Inleiding in het werken met kinderen met een ontwikkelingsstoornis
1. De sociaal-
2. De ontwikkelingsstoornis of waar loopt het fout?
3. Het stimuleren van ontwikkeling via spel:
3.1 Oefenen in het herstellen van contact
3.2 Oefenen in het stimuleren van wederkerigheid
3.3 Het belang van regulatie
4. Bespreking van de dag en conclusie
♦ Leni Verhofstadt-
Thema: Speelse actiegerichte methodieken met kinderen & opleidingsafsluiting
1. De magische winkel: Fictie en realiteit; humor en ernst in psychotherapie met kinderen
2. Een kindgerichte actie-
3. Groepsafscheid en toekomstplannen
4. Algemene opleidingsevaluatie en conclusie
● WERKVORM
De leergangen worden ingericht in de vorm van praktische ervaringsgerichte workshops waarbij theorie en praktijk zeer nauw bij elkaar aansluiten. Er wordt steeds gewerkt binnen een beveiligende niet confronterende sfeer met mogelijkheid tot actieve inbreng van de deelnemers.
● CURSUSMATERIAAL
Verplichte handboeken:
-
-
gerichte psychotherapie. Leuven/Amersfoort of Voorburg: Acco 2007. Dit boek kan op de eerste workshop worden aangeschaft aan studentenprijs: 20€ .
Capita selecta in relatie tot de behandelde thema's: theoretische achtergrond, gehanteerde methoden
en technieken, empirische ondersteuning (worden gratis, in digitale vorm, aan de studenten bezorgd)
VOOR ALLE RECENTE OPLEIDINGSINFO CYCLUS 2022-
●TIJDSTIP, LOCATIE, ORGANISATIE
● OPLEIDINGSKOSTEN
● OVERHEIDSTEGEMOETKOMINGEN
●INSCHRIJVING
Zie
www.opleiding-
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••